Voorbereiding

Technische tips

Alles voor een goede voorbereiding

Als je nu geen of weinig ervaring hebt met fietsen in de bergen is het toch best spannend. Je zit misschien met vragen zoals, waar moet ik op letten tijdens de klim, is mijn fiets geschikt, welke kleding heb ik nodig? De mecaniciens Eric Goossens (foto onder) en Maarten van Rijswijk ( foto rechts) zijn hierin gespecialiseerd en delen hun ervaring en (vak)kennis. Door dit te lezen neem je een goede voorbereiding voor de klim. Gaat het toch mis, zij staan de 22e klaar om te helpen bij pechgevallen. 

Als je voor het eerst 'echt' de bergen in gaat te fietsen, zal je merken dat bergen toch echt anders zijn dan viaducten en bruggen. Monteer daarom het juiste verzet op je fiets. Kies voor een compact crankstel bestaande uit twee bladen van 50-34 tanden of een triple crankstel wat uit 3 bladen bestaat vaak van 52-42-30 tanden. 
Een goede cassette (achter tandwielen) zijn ook erg belangrijk. Met als grootste tandwiel een 32 tands tandwiel is in de meeste gevallen voldoende om iedere col op te komen. Doe dit ruim voor je vertrek, zodat je je fiets goed kan testen of alles goed werkt. 
Vergeet niet dat na een klim ook (meestal) een afdaling volgt en dat dus je remmen in orde moeten zijn. Tijdens die afdaling, zeker van een wat grotere hoogte, kan het erg koud zijn: door een windbreker of een regenjasje aan te trekken, bescherm je je lichaam tegen de ergste kou.

Foto Maarten 2

De Klim

Kies het juiste verzet voordat je de klim begint. Dat klinkt stom, maar velen draaien de eerste honderden meters met een te zwaar verzet, en moeten daar later voor boeten. Je kan altijd later een tandje bijschakelen. 

Ademhaling
Als je ‘op hoogte’ aan het fietsen bent houd rekening met minder zuurstof in de lucht. Pas je tempo aan en vraag niet het uiterste van jezelf. Denk aan je hartslag! (een hartslagmeter is aan te bevelen). Laat je hartslag rustig stijgen tot net onder je omslagpunt en probeer te voorkomen dat je daar (langdurig) overheen gaat. Houd je ademhaling rustig en geconcentreerd.

Kleding
Als je gaat klimmen in een koudere omgeving zorg er dan voor dat je voldoende gekleed bent. Houd je spieren warm en bedekt. Voorkom afkoeling door (te veel) kleding uit te doen.

Voeding
Als je in de bergen fietst zweet je meestal meer dan normaal. Zorg ervoor dat je voldoende zout binnen krijgt. Drink als de weg dat toelaat, bijvoorbeeld in een wat vlakkere bocht. 
Tip: neem twee bidons mee. Eén met siroop voor de suikers die je nodig hebt tijdens de verbranding en één bidon met wat zoutigs. Eventueel bij een rustpunt een bekertje bouillon? Denk uiteraard ook aan je koolhydraten. Eet bijvoorbeeld pasta’s e.d.

De Afdaling
Door het klimmen zweet je en daardoor koel je ontzettend snel af tijdens de afdaling. Een (regen)jasje of windbreker helpt dit enigszins voorkomen. Kies een verzet dat je nog net kunt meetrappen: jij hebt controle over de fiets en niet andersom. 
Haal voor de bocht de snelheid eruit: beter iets te langzaam, dan later moeten corrigeren. Het spreekt voor zich dat je in een bocht het binnenste pedaal omhoog haalt, omdat je anders de grond raakt. Wen je aan om het buitenste pedaal naar buiten / onderen te duwen. Als het kan, kan je halverwege de bocht weer beginnen te trappen. Oh ja, dalen doe je onderin de beugels. Zo hou je niet alleen je zwaartepunt laag, maar heb je meer controle over stuur en remmen.

Als je gaat afdalen zorg dan dat je remmen in orde zijn. Probeer pompend te remmen tijdens de afdaling of rem met tussenpozen stevig en laat dan weer vrij lopen. Continu remmen is niet aan te bevelen omdat remblokken en velgen heel warm worden. Dit kan tot resultaat geven dat je geen remmen meer hebt. Ofwel je kunt niet meer remmen.
 

Heb je nu nog vragen na het lezen van deze technische voorbereidingen of wil je een afspraak maken? Kom in contact via de website van Eric Goossens en Maarten van Rijswijk of mail Eric of Maarten

fietsned
245